Hírek

Hírek

A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Program 2024. évi pályázati felhívása

« Vissza [ 2024. 07. 19. ]

A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Programot 2024-ben is folytatjuk, ebben az évben azokat a már bizonyított jó önkormányzati gyakorlatokat várjuk, amelyek legalább egy éve hatékonyan, hatásosan, mások számára átvehető és megismételhető módon működnek.

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS

LEGJOBB ÖNKORMÁNYZATI GYAKORLATOK PROGRAMJA 2024.

 

Tisztelt Polgármester Asszony!
Tisztelt Polgármester Úr!
Tisztelt Önkormányzati Szakemberek! 

A helyi önkormányzati választások után, az új önkormányzati ciklus előtt ebben a speciális időszakban hívjuk meg a települési vezetőket, szakembereket, hogy visszanézve az elért eredményekre számba vegyék a sikereket a kitűzött célokhoz viszonyítva. Segítünk megünnepelni az Önök eredményeit, hiszen a Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Programja tükröt tart Önöknek, hogy nemzetközileg elfogadott elvek és szabványok mentén, külső szakértők értékelése nyomán is büszkék lehessenek jó gyakorlataikra.

A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Programot (a továbbiakban: Program) 2024-ben is folytatjuk, ebben az évben azokat a már bizonyított jó önkormányzati gyakorlatokat várjuk, amelyek legalább egy éve hatékonyan, hatásosan, mások számára átvehető és megismételhető módon működnek.

I.

Két nagy területen várjuk pályázataikat 2024-ben:

  1. 1.     Önkormányzati innovációk

Kiemelt témánk a gondoskodás - önkormányzatok és közösségek együtt: Generációk közötti kapcsolatépítést támogató kezdeményezések és/vagy az aktív időskort támogató kezdeményezések

Önkormányzati innováció alatt egy-egy helyi társadalmi probléma megoldására irányuló folyamatot értünk, függetlenül attól, hogy ez a helyi közösség egészére vagy egy-egy csoportra irányul. Tárgyát tekintve a probléma megoldása (a fejlesztés) a helyi közösség életének bármely területét érintő pozitív változást eredményező folyamat/tevékenység lehet – függetlenül attól, hogy kötelezően ellátandó, vagy önként vállalt feladat megvalósításához, annak megkönnyítéséhez kapcsolódik.

Az innovációt nem az elért eredmények nagysága, hanem a probléma megoldásának újszerűsége, kreativitása határozza meg, függetlenül attól, hogy ez a helyi közösség szemléletében hoz pozitív változásokat, vagy az önkormányzat kiadásait hosszútávon csökkentő megoldásokra irányul. Kiemelten fontos a helyi problémára helyi megoldás elv alkalmazása, különösen pedig a „figyeljünk, gondolkodjunk közösen” szemlélet.

Az értékelési kritériumokon túl elvárás az innováció értékelésében:

1. Helyi probléma megoldására irányul a fejlesztés.

2. Társadalmi részvételen/az érintettek bevonásán alapul.

3. Jól beazonosítható a gyakorlat, amelynek eredményei ismertek /elfogadottak a helyi közösség számára.

4. Hosszútávon fenntartható és mérhető a változás.

A kategória díjai:

A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium támogatásának köszönhetően:

-        1. helyezett: 1,4 millió Ft

-        2. helyezett: 1 millió Ft

-        3. helyezett: 600 ezer Ft

Az elnyert díjat szabadon, ám a jó gyakorlattal kapcsolatos és a TÖOSZ-szal előre egyeztetett célokra használhatja fel a díjazott önkormányzat.

A kategória különdíja: a Nemzeti Művelődési Intézet által felajánlott tanulmányút teljes finanszírozása 40 fő részvételével az önkormányzat számára Lakitelekre.

  1. 2.     Bűnmegelőzési, közbiztonsági jó önkormányzati gyakorlatok

Kiemelt témánk a gyermekvédelem és/vagy online csalások megelőzése.

A felhívás célja olyan jó önkormányzati gyakorlatok feltérképezése, amelyek a településbiztonság fokozása és az állampolgárok biztonságérzetének javítása érdekében megvalósítandó: a közterületek biztonságának fokozásával, a gyermek- és fiatalkori bűnözés és az áldozattá válás megelőzésével, az idősek védelmével, segítésével, a hátrányos helyzetű családok és egyének számára preventív intervenciókkal közvetlenül kezeli az adott térségre vagy közösségre jellemző problémákat.

Olyan innovatív gyakorlatokat várunk, amelyek nem egyetlen dimenzióban értelmezik a prevenciós feladatokat, hanem célba veszik a bűnelkövetés minden lehetséges aspektusát: az elkövetőt, az áldozatot és a bűncselekményi szituációt is.

Előnyben részesülnek azok az innovációk, amelyek a komplex bűnmegelőzési szemléletnek megfelelően az önkormányzatok kezdeményezésével a helyi szereplők koordinálásával (pl. civil szervezetek, a helyi jelzőrendszer szereplői, polgárőrség, oktatási-nevelési intézmények, egyházi szervezetek) reflektálnak a problémákra és később a helyi társadalompolitika integrált részévé válhatnak.

Továbbá, amelyek előtérbe helyezik az állampolgárok bevonását a bűnmegelőzési programokba, amely hatására

  • az állampolgárok öngondoskodási képessége erősödik, felelősségérzete növekszik;
  • a konfliktusok erőszakmentes megoldásának szemlélete nő a társadalomban;
  • a fiatalok megküzdési képessége erősödik;
  • fokozódik a lakóközösségek önvédelme;
  • az áldozattá válás, a másodlagos és ismételt áldozattá válás kockázata alacsony, az állampolgárok biztonságérzete magas.

A felhívás nem kívánja leszűkíteni a bűnmegelőzés témaköreit, de kiemelten javasolja az alábbi problématerületeket:

-        A gyermekvédelem terén olyan pályázatokat várunk, melyekben a gyermekek védelmét célzó helyi kezdeményezéseket mutatnak be. Milyen forrásokat biztosított e területen az önkormányzat, milyen projektjei voltak a témakörben, mit tettek azért, hogy a gyermekeket megóvják a rájuk leselkedő veszélyektől?

-        Másrészről megkerülhetetlennek tartjuk az online veszélyek egyre gyarapodó és szaporodó témakörét, amely lassan kiszorít minden régi offline bűncselekményt. Egyre kevesebb a rablás, kifosztás, betöréses lopás, ugyanis sokkal egyszerűbb az online térben arctalanul cselekedni. Itt tehát olyan projekteket várunk, melyekben kísérletet tettek arra, hogy felvilágosítsák a lakosságot, esetleg saját biztonságuk érdekében is tettek meg lépéseket.

A gyermek- és fiatalkorúak csoportja több szempontból is veszélyeztetett korosztály. A fiatal generációk megszólítása, előremutató kommunikációs módszerek alkalmazása, újszerű kulturális, szabadidős programok megvalósítása, valamint a jelzőrendszeri szereplőket érintő komplex programok hatékonyan segíthetik az áldozattá és elkövetővé válás megelőzését.

A kategória díjai:

TÖOSZ Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Programjában, a bűnmegelőzési és közbiztonsági jó önkormányzati gyakorlatok kategóriában a következő díjakat ajánlja fel a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács a nyertes települési önkormányzatoknak:

1. helyezett: Helyi bűnmegelőzési stratégia kidolgozását előkészítő workshop megrendezése, valamint a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács települési bűnmegelőzési stratégia elkészítését segítő módszertani útmutatójának alkalmazását és a stratégia megalkotásának folyamatát támogató mentorálást aworkshopot követően 4 hónapon keresztül.

2. helyezett: A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács szakemberei által tartott akkreditált képzés (Generációk Gondolkodása), amely a településen dolgozó gyermekvédelmi szakembereknek, jelzőrendszeri tagoknak és a szociális szférában dolgozóknak nyújt lehetőséget a generációk közötti különbségek megértésére, az ezekből fakadó kihívások kezelésére.

3. helyezett: Interaktív bűnmegelőzési előadás megtartása a kibervédelem témakörében, valamint a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács kiadásában megjelent ajándék szakkönyvcsomag.

II.

A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Program díjai elnyerésének feltételei

A pályázatban bemutatott gyakorlatok bírálati szempontjai:

Elfogadottság és együttműködés

A gyakorlat tervezését és bevezetését megfelelő egyeztetések kísérték-e, amelyek során sikerült-e megegyezésre jutni a gyakorlat tartalmáról és az együttműködés megvalósításáról.

Átláthatóság és nyitottság

A gyakorlat kialakítását segítő döntések jól definiáltak-e és közérthető formában hozzáférhetőek-e. Kialakításuk során konzultáltak-e résztvevőkkel, és van-e lehetőség a közreműködésükre a megvalósítás szakaszában. Törekedett-e az önkormányzat az aktív részvétel támogatására.

Hatásosság

A gyakorlat megvalósította-e a kitűzött célt, van-e pozitív hatása, esetleg hatást gyakorol-e más kapcsolódó területek gyakorlataira, a lakosok pozitívan értékelik-e.

Hatékonyság

A gyakorlat bevezetése jelentős, mérhető hatékonyságjavulást eredményezett-e.

Fontosság

A gyakorlat hozzájárul-e a település egyik (vagy több) problémájának megoldásához. Olyan probléma megoldásához járul-e hozzá, amely sok településen jellemző, s kevéssé ismert a megoldása.

Fenntarthatóság

A gyakorlat intézményesült-e és integrálódott-e az önkormányzat cselekvéssorába, megalapozott-e pénzügyi és szervezeti fenntarthatósága.

Megismételhetőség

A gyakorlat bevezethető-e több más településen különösebb probléma nélkül.

Azok az önkormányzatok pályázhatnak a Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Díjra, amelyek a maguk megítélése szerint valami új és másutt is alkalmazható gyakorlatot alakítottak ki.

A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Díj elnyerésére irányuló pályázat benyújtásával a pályázó önkormányzat vállalja, hogy a TÖOSZ-szal kötendő szerződés szerint a saját, díjazott gyakorlatát más önkormányzatokkal megismerteti. Annak érdekében, hogy a tudás széles körben, az ország más részein is hasznosulhasson, a nyertesek a legjobb gyakorlatukat bemutató fontosabb információkat nyílt napok, szakmai konferenciák, tanulmányutak, internetes bemutatkozás keretében adják át. A Program a nyertes önkormányzatok képviselőinek mindehhez felkészítő képzést kínál.

III.

A Program irányítói

A Programot a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) az Európa Tanács Helyi és Regionális Demokrácia Szakértői Központja együttműködésével hirdeti meg 2008-tól folyamatosan. A megvalósításában a 2024. évben a TÖOSZ mellett részt vesz a Kisvárosok Szövetsége, a Magyar Faluszövetség, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Belügyminisztérium, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Művelődési Intézet, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács, a Biztonságos és Élhető Városokért Egyesület, a Homo Oecologicus Alapítvány, az Országos Polgárőr Szövetség.

A Program célja

A Program célja a legjobb önkormányzati gyakorlatok feltérképezése, és megismertetése az ország más önkormányzataival, kormányzati szervezetekkel és a nemzetközi szakmai közélettel is.

Az új és innovatív helyi megoldások feltérképezése, illetőleg az ilyen megoldásokat nyújtó önkormányzatok tudásának és tapasztalatának terjesztése a hasonló problémával küszködő önkormányzatok körében jobb közszolgáltatásokat, s a településvezetésben magasabb színvonalú teljesítményt eredményezhet. A Program által kezdeményezett tudásátadási folyamat azonban nemcsak azokat az önkormányzatokat segíti, amelyek új megoldásokhoz jutnak, hanem azokat is, amelyek a gyakorlatokat kialakították. A tudásátadás nemcsak írott formában, hanem nyílt napokkal és a kollégákkal való konzultáció során valósul meg. E konzultációkon kitűnő új ötleteket kaphat az átadó önkormányzat is a kialakított gyakorlatok továbbfejlesztésére.

Előzmények

Az elmúlt 16 évben közel 320 pályázat érkezett be a Programba, és közel 180 millió Ft összegnek megfelelő díjazásban részesültek a nyertesek. A Programban évente több pályázati területről gyűjtöttük az önkormányzati jó gyakorlatokat. Az eljárásrend értelmében az írásos pályázatokat a helyszínen is ellenőrizték a szakértők, akik az Irányító Bizottságtól nyerték el mandátumukat. A Program végrehajtását projektmenedzser segíti, akinek munkáját a TÖOSZ biztosítja. A végső döntő egy szakmai konferencia keretében zajlik, amikor a jó gyakorlatokat maximum 10 perces prezentációban mutatják be a pályázók. A konferencia előtt prezentációs képzésben részesítjük a települések képviselőit, ami bizonyítottan hatékonyabbá és célzottabbá teszi minden évben a tudásátadási folyamatot. A szakértői értékelés markánsan elkülönül az Irányító Bizottság munkájától. A szakértői értékelések alapján a döntést az Irányító Bizottság hozza meg. A Program honlapján részletes információk állnak rendelkezésre a program valamennyi részletéről: www.legjobbonkormanyzatigyakorlatok.hu

A díjakkal járó pénzösszegek felhasználása kötött abban a tekintetben, hogy csak olyan önkormányzati fejlesztésre lehet felhasználni, ami a nyertes jó gyakorlattal kapcsolatos és megfelel a program feltételeinek, amit a menedzsmentet biztosító TÖOSZ ellenőriz.

A díjakkal járó pénzösszegek felhasználásáról a következő év március 31-ig kell benyújtani az elszámolást a TÖOSZ felé.

A Program 2024. évi tervezett ütemezése:

-        2024-es pályázati szakasz meghirdetése: 2024. július 22.

-        Pályázatok benyújtásának határideje: 2024. szeptember 5.

-        Beérkezett pályázatok írásbeli értékelése: 2024. szeptember 15.

-        Helyszíni/online megbeszéléseken keresztüli szakértői értékelések, beszélgetések: 2024. október 31-ig.

-        Felkészítő tréning az offline/online prezentációs döntőre 2024. november folyamán.

-        Záró-konferencia és prezentációs verseny: 2024. november 26.

Pályázat benyújtásának határideje: 2024. szeptember 5.

A pályázati adatlap csatoltan található.

Valamennyi magyarországi települési önkormányzat elnyerheti a Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Díját. Pályázni a www.toosz.hu és a www.legjobbonkormanyzatigyakorlatok.hu internetes honlapról letölthető pályázati formanyomtatvány elektronikus kitöltésével lehet. A pályázatot online kell beküldeni a következő címre: toth@toosz.hu és sabjan@toosz.hu

A pályázat további érvényességi feltételei:

  • egy 8-10 szöveges-képes diából álló MS Power Point (ppt) prezentáció és egy maximum 2 perc időtartamú videó, melyet a pályázat elektronikus példányával együtt kell megküldeni a toth@toosz.hu, valamint a sabjan@toosz.hue-mail címre [5 MB-nál nagyobb terjedelmű fájl esetén kérjük, szíveskedjenek óriásfájl-küldő programot (pl. www.mammutmail.com) használni];
  • a pályázati formanyomtatványt egy MS Word és egy szkennelt, a polgármester által aláírt változatban kell megküldeni e-mailben.

A pályázathoz a jó gyakorlat eredményeit bemutató dokumentumok, kiadványok, fotók anyagát az önkormányzat honlapjára feltöltve és a linket beillesztve van lehetőség megküldeni. A pályázó a mellékletek megküldésével hozzájárul a dokumentumok, kiadványok, fotók és videók szabad felhasználásához. Bármely felmerülő kérdésével forduljon bizalommal a TÖOSZ Titkárságához a következő elérhetőségek valamelyikén: a (06 30) 436 0260, vagy a (06 1) 322 7407-es telefonszámon, illetve a sabjan@toosz.hu e-mail címen.